Skip to content

8, 9 i 10 de maig de 2024

III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical. Música urbana, oratori (espai i música), i art sacre

Presentació

La Universitat de Barcelona, en col·laboració amb la IMF-CSIC, l’Arquebisbat de Barcelona i l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona, acull les III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical.
El tema sobre el qual pivoten aquestes III Jornades és Música urbana, oratori (espai i música), i art sacre, amb l’objectiu, en primer lloc, de posar en relleu el patrimoni musical urbà generat i custodiat a les catedrals, esglésies parroquials i convents o conservat, per diferents avatars històrics, en institucions no religioses. En segon lloc, aquestes III Jornades pretenen també
reivindicar el paper de l’Oratori com a gestor de ciutat i com agent vertebrador de la cultura urbana i artística del barroc. En tercer lloc, es vol proposar una manera d’interpel·lar, estudiar i comprendre el passat a partir de fonts visuals i sonores vinculades a les catedrals, esglésies parroquials i convents, que permeti renovar i ampliar l’horitzó de la comprensió de l’art i les pràctiques musicals del passat. I, finalment, es promourà plantejar, reflexionar i proposar diferents maneres d’apropar-se a la conservació, l’estudi, la recerca, i la gestió del patrimoni musical i artístic urbà.
Tot contemplant els múltiples vessants de la música respecte el patrimoni social i cultural (oral, escrit, sonor, organològic, iconogràfic…), i tractant d’aplicar l’estudi del passat a la realitat present i la seva projecció cap el futur, en aquestes III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical s’han convidat especialistes d’àmbits ben diferents, per així aconseguir abordar el patrimoni musical i artístic des d’una mirada transversal i multidisciplinària. Per aquest motiu, les III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical es desenvoluparan en dues seus: la de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona i la de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona.
Aquestes III Jornades Internacionals de Patrimoni Musical han estat possibles gràcies al recolzament del Vicerectorat de Patrimoni i Activitats Culturals de la Universitat de Barcelona, del Secretariat de Patrimoni Cultural de l’Arquebisbat de Barcelona i de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona.
L’organització recau en el CRAI Biblioteca de Fons Antic de la UB, en el Grup de Recerca Recuperació del Patrimoni Musical Històric, de la IMF-CSIC de Barcelona, en el Grup de Recerca Música, Tecnologia, Patrimoni i Memòria. Els significats i la interpretació de la música en contextos contemporanis (SGR 00660), de la UB-CSIC-ESMUC i en el Grup per a l’Estudi del Patrimoni Musical (GEPAM) de la UB.

Programa

DIMECRES 8 DE MAIG – FACULTAT DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA DE LA UB – SALA JANE ADDAMS

9,00h. INAUGURACIÓ DE LES III JORNADES INTERNACIONALS DE PATRIMONI MUSICAL – Dr. Luis Calvo Calvo (delegat institucional del CSIC a Catalunya i director de la IMF-CSIC), Dr. Agustí Alcoberro Pericay (Vicerector de cultura, memòria i patrimoni de la Universitat de Barcelona), Dr. Robert Baró Cabrera (Secretariat de Patrimoni Cultural de l’Arquebisbat de Barcelona), Dr. Santiago Bueno Salinas (degà de la Catedral de Barcelona) i Dr. Manuel Manonelles i Tarragó (Universitat Ramon Llull-Director de Projectes de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona).

9,30h.-10,15h. Cristina Bordas Ibáñez (Universidad Complutense de Madrid, UCM): Los instrumentos musicales descritos por tratadistas, escribanos, teóricos y otros intelectuales antiguos.

10,15h.-10,30h.: Breu recés

SESSIÓ I – Modera: Antonio Ezquerro Esteban (DCH-Musicología, IMF-CSIC)

10,30h.-10,55h. Luis Antonio Gonzalez Marín (DCH-Musicología, IMF-CSIC): Los Nebra y el desarrollo del oratorio en Zaragoza en el siglo XVIII.

10,55h-11,20h. Montserrat Canela Grau (Universitat Rovira i Virgili, URV) i Joan Cuscó Clarasó (Universitat de Barcelona, UB): L’oratori al Penedès i a Tarragona: una aproximació a l’estat de la qüestió.

11,20h.-11,45h. Sara Escuer Salcedo (Universidad Internacional de La Rioja, UNIR-Universidad de Salamanca, USAL): Una aproximación al cultivo del oratorio en el Alto Aragón en el siglo XVIII: fuentes, circulación y terminologia.

11,45h.-12,00h. Breu recés

SESSIÓ II – Modera: Joan Cuscó i Clarasó (UB)

12,00h.-12,25h. Carles Badal Pérez-Alarcón (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB): Privilegi i precarietat en la música eclesiàstica de Barcelona (1700-1900).

12,25h.-12,50h. Laura Triay Tudurí Grup de Recerca Musicològica de l’Institut Menorquí d’Estudis): Música en àmbit domèstic: consideracions a l’entorn del retrat d’Àngela Seguí amb saltiri (Menorca, 1810) i la identificació d’una nova font musical.

12,50h.-13,15h. Virginia Sánchez Rodríguez (Universidad de Castilla La Mancha, UCLM): María Barrientos y la Oda Ceciliana: la popularización de la cantata de Haendel en llengua catalana en los programas de concierto.

13,15h.-13,40h. Carlos González Martínez (Universidad de Castilla La Mancha, UCLM): La composición de oratorios en Zaragoza durante la segunda mitad del siglo XVIII hasta los Sitios (1808-1809).

13,40h.-14,05h. Inés Turmo Moreno (Universidad de Castilla La Mancha, UCLM): Anotaciones coreográficas en la partitura del ballet pantomimo El Desertor de Jean Dauberval (ca.1795).

14,05h.-16,00h. Descans / dinar

SESSIÓ III – Modera: Jaume Carbonell Guberna (UB) i Oriol Brugarolas Bonet (UB)

16,00h.-16,25h. Carlos Bonal Asensio (Universidad de Granada, UGR): Una aproximación incipiente a la Gran Salve solemne (1884) de Antonio Félix Lozano González (1853-1908): una obra singular premiada en la Exposición Internacional de Bolonia de 1890.

16,25h.-16,50h. Gladys Zamora Pineda (Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM) (online): El oficio de difuntos en la segunda mitad del siglo XVIII: ¿un género propio de la tradición litúrgica peninsular?

16,50h.-17,15h. María Sanhuesa Fonseca (Universidad de Oviedo, UniOvi): Con instrumentos y voces: oratorio y cantata en las Reales Sociedades Económicas de Amigos del País.

17,15h.-17,40h. Alejandro J. López Ribao (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB): Música en la Orden de Predicadores: entre el vacío documental y su reinterpretación.

17,40h.-18,05h. Denise Michelle Reynoard Rojas (Investigadora independent, Viena): Admirar el nuevo ser: reflexiones interpretativas para el aria al Santísimo Sacramento “Cristal bello” de Ignacio de Jerusalem y la manifestación del drama interno ante los albores de la Ilustración en la Nueva España.

18,05h.-18,30h. Chiara Mazzoletti (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB): La huella sonora del convento dominico de Santa Caterina en la Barcelona de la primera Edad Moderna.

18,30h.-18,55h. Inma Martínez Ayora (Universidad de Castilla La Mancha, UCLM): Las capillas musicales de las Iglesias de San Martín y San Andrés de Valencia, una revisión cronológica.

18,55h.-19,20h. Raquel Masmano Llobregat (Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM) (online): La función del violín en el oratorio español:una aproximación a las técnicas de sujeción del violín a principios del siglo XVIII en torno al estudio de los primeros oratorios españoles.

19,20h.-19,45h. Oscar Pinto Nara (Universitat de Barcelona, UB) (online): Imaginario Diaguita: aproximación biocultural a la ontologia curativa de la imagen desde el Felino-Chamán.

DIJOUS 9 DE MAIG (MATÍ) – ESGLÉSIA DE SANT FELIP NERI DE BARCELONA

9,00h.-9,30h. – ACTE DE BENVINGUDA A L’ORATORI DE SANT FELIP NERI DE BARCELONA Dr. Manuel Manonelles i Tarragó (Universitat Ramon Llull-Director de Projectes de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona)

SESSIÓ IV – Modera: Luis Antonio González Marín (IMF-CSIC)

9,30h.-10,05h. Manuel Manonelles i Tarragó (Universitat Ramon Llull-Director de Projectes de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona): Elements per una història musical de l’Oratori de Sant Felip Neri de Barcelona.

10,05h.-10,40h. Emilio Callado Estela (Universidad CEU Cardenal Herrera): San Felipe Neri y el oratorio, de Roma a España.

10,40h.-11,15h. María Teresa Ferrer Ballester (Universidad Internacional de Valencia, VIU): «Musica concento ad coelestia contemplanda»: praxis musical en la congregación del Oratorio de Valencia entre 1645 y 1730.

11,15h.-11,50h. Antonio Ezquerro Esteban (DCH-Musicología, IMF-CSIC): Del padre Tosca y los primeros oratorios musicales hispánicos, a su concreción aragonesa más tardía (de Luis Serra al Españoleto).

11,50h.-12,15h. Breu recés

SESSIÓ V – Modera: Victoriano J. Pérez Mancilla (UGR)

12,15h.-12,50h. Xavier Torres Sans (Universitat de Girona, UdG): Oratorios políticos en la Barcelona borbónica.

12,50h.-13,25h. Xavier Daufi Rodergas (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB): Un assaig de reconstrucció geogràfica barcelonina de l’oratori al segle XVIII.

13,25h.-14,00h. Lluís Bertran Xirau (Instituto Complutense de Ciencias Musicales, ICCMU): Les festes de beatificació de Josep Oriol el 1807: el cant de cigne de l’oratori a Barcelona.

14,00h.-16,00h. Descans / dinar

DIJOUS 9 DE MAIG (TARDA) – FACULTAT DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA DE LA UB – SALA JANE ADDAMS

SESSIÓ VI – Modera: Oriol Brugarolas Bonet (UB)

16,00h.-16,25h. Victoriano J. Pérez Mancilla (Universidad de Granada, UGR): El oratorio musical en Andalucía en el siglo XVIII y las primeras décadas del XIX.

16,25h.-16,50h. Miguel Ángel Marín López (Universidad de La Rioja, UR): El ‘Réquiem’ de Mozart llega a España: una aproximación filológica y contextual a las Fuentes catalanas decimonónicas.

16,50h.-17,15h. Mercè Gras Casanovas (Arxiu dels Carmelites Descalços de Catalunya i Balears, ACDCB): Oratoris descalços. L’oratori musical en el Carmel descalç en l’antiga Corona d’Aragó, s. XVIII-XIX.

17,15h.-17,40h. Juan José Pastor Comín (Universidad de Castilla La Mancha, UCLM & CIDOM, Unidad Asociada al CSIC): Luca Giordano y la mujer-música: algunas lecturas transgresoras.

17,40h.-18,05h. Emilio Moreno Aguado (Escola Superior de Música de Catalunya, ESMUC): José de Herrando y su “Arte y puntual Explicación del modo de tocar el Violín”de 1756: el violín español en el contexto europeo de la mitad del XVIII y la paradoja de dos retratos prácticamente iguales, Herrando y Francesco Geminiani.

19,30h. Concert a l’església de Sant Felip Neri de Barcelona a càrrec del grup de música antiga ‘Harmonia del Parnàs’, dirigit per Marian Rosa Montagut.

DIVENDRES 10 DE MAIG – FACULTAT DE GEOGRAFIA I HISTÒRIA DE LA UB – AULA MAGNA

SESSIÓ VII – Modera: Jordi Garcia Farrero (Universitat de Barcelona, UB)

9,00h.-9,25h. Francesco Orio (Universitat de Barcelona, UB- Universidade Nova de Lisboa, Portugal, UNL): Una fiesta para la virgen de la Mercè en la Barcelona del siglo XVIII.

9,25h.-9,50h. Javier Garbayo Montabes (Universidade de Santiago de Compostela, USC): Villancicos, oratorios y otras tipologías de música paralitúrgica en la Biblioteca Xeral de la Universidad de Santiago de Compostela (ss. XVIII-XIX).

9,50h.-10,15h. Glòria Ballús Casóliva (investigadora independent, Manresa): Pere Antoni Monlleó i l’oratori a Barcelona en el segle XVIII.

10,15h.-10,40h. María Amparo Rosa Montagut (TEMPUS-Centre d’Investigació i Difusió Musical-Universidad de Salamanca, USAL): Villancicos a la Santa Cinta y devoción durante el magisterio de José Escorihuela en la Catedral de Tortosa.

10,40h.-11,00h. Breu recés

SESSIÓ VIII – Modera: Josep Lluís i Pascual (UB)

11,00h.-11,25h. Sara Guasteví Olives (Museu de la Música de Barcelona, MMDB): Els enregistraments digitals primerencs del fons sonor del Museu de la Música de Barcelona

11,25h.-11,50h. Miriam Montañana Barea (Universitat de Barcelona, UB): La sección musical de las sociedades culturales valencianas: la aportación de José Bellver entre 1895-1927.

11,50h.-12,15h. Joan Benavent Peiró (Universitat d’Andorra, UdA): “El estilo de Músicas para la Yglesia” o el veredicto de Josep Duran de les oposicions per a la plaça de mestre de capella del Palau de la Comtessa, de 1780.

12,15h.-12,40h. Josep Maria Salisi i Clos (investigador independent, Verdú, Lleida): Sebastià Boixet i la seva obra a l’Arxiu Capitular de Lleida: una producció musical trencada pel conflicte entre carlins i liberals.

12,40h.-13,05h. Nuno Mendes Dos Santos (Universitat de Barcelona, UB): Música per a violí en la Barcelona del primer quart del segle XVIII: Les fonts documentals de la Catedral conservades avui a la Biblioteca de Catalunya.

13,05h.-13,30h. Nil Rider Enrique (Universitat Autònoma de Barcelona, UAB): Barcelona i la Catedral: sons per la relació de la seu amb la ciutat.

13,30h. Concert de clausura a càrrec de Nuno Mendes Dos Santos (violí)

14,00h. CLAUSURA DE LES III JORNADES INTERNACIONALS DE PATRIMONI MUSICAL : Neus Verger Arce (responsable del CRAI-Biblioteca de Fons Antic de la Universitat de Barcelona, CRAI-UB), Jaume Carbonell Guberna (Universitat de Barcelona, UB), Antonio Ezquerro Esteban (DCH-Musicología, IMF-CSIC) y Oriol Brugarolas Bonet (Universitat de Barcelona, UB)

Organitza

Universitat de Barcelona – CRAI Biblioteca Fons Antic, Consejo Superor de Investigaciones Científicas, Grupo de trabajo de ámbito estatal RISM-España, Secretariat de Patrimoni de l’Arquebisbat de Barcelona, Oratori de Sant Felip Neri, Grup per a l’estudi del patrimoni musical, Institución Milà y Fontanals de Investigación en Humanidades