Ignatius Experience. El poder transformador d’una ferida

Amb motiu de la commemoració dels 500 anys de la conversió de Sant Ignasi a Manresa, es va declarar l’Any Ignasià. És per aquest motiu que durant el decurs del 2022 s’estan realitzant arreu molts actes, conferències i trobades al voltant de la figura de Sant Ignasi, el seu llegat i el que ha suposat la creació de la Companyia de Jesús i la seva tasca evangelitzadora al mon.

En el marc d’aquest any de celebració, el Museu Diocesà de Barcelona i la Companyia de Jesús, han organitzat aquesta exposició. En ella s’exhibeixen diverses obres relacionades amb la vida de Sant Ignasi de Loiola i la Companyia, així com altres peces que l’enriqueixen i completen.

La mostra és un itinerari pel camí realitzat per Sant Ignasi, des de que és ferit en la defensa de Pamplona, la seva convalescència a Loiola i el seu pelegrinatge espiritual i humà que el durà per mitja Europa, fins a París, on fundarà la Companyia de Jesús. També es fa un petit recorregut per la història de la Companyia i els Jesuïtes durant els darrers cinc segles.

Caldrà que utlitzeu els vostres auriculars i el vostre telèfon mòbil durant la visita. Podreu escoltar l’audioguia de l’exposició a www.ignatiusexperience.org

Organitzen

Companyia de Jesús a Catalunya

Museu Diocesà de Barcelona

Col·laboren

Museu de Montserrat

Catedral de Barcelona

Exposició de Pessebres

Com ja ve sent una tradició des de fa molts anys, coincidint amb l’obertura de la Fira de Santa Llúcia, hem inaugurat al museu la tradicional exposició de Pessebres diorames, i ho hem fet a la sala més bonica que tenim: el refetor de la Casa de l’Almoina, presidit per les pintures romàniques de Sant Salvador de Polinyà.
Com sempre, hem comptat amb la participació de l’Associació de Pessebristes de Barcelona, amb els quals col·laborem des de fa molt temps per fomentar el coneixement del treball artesanal i protegir la tradició i el patrimoni pessebrista. Aquest any, com a novetat, ens ofereixen també –a més dels diorames– un Pessebre popular que queda perfectament integrat amb el relat nadalenc de les pintures de Polinyà.

Organitzen:

Associació de Pessebristes de Barcelona

Museu Diocesà de Barcelona

Barcelona al carrer. Veure i ser vist. La processó de Corpus

Coincidint amb aquesta festivitat i immersos en les celebracions dels 700 anys de la primera processó de Corpus documentada a Barcelona, el Museu Diocesà inaugura aquesta exposició comissariada per Amadeu Carbó i Nil Rider. A través d’una acurada selecció d’algunes de les obres més importants de la col·lecció del Museu, la mostra ens apropa a aquesta festivitat, la seva llarga història i la manera com, des d’època medieval, les seves processons –que variaran el recorregut en diverses ocasions al llarg de 700 anys– han convocat tota la societat barcelonina a sortir al carrer per participar en elles, sempre de manera endreçada i en l’ordre de precedència que correspon: dels orbs, contrets e spunyats, al Consell de Cent, el comte i el bisbe, cadascú va al seu lloc.

L’exposició també recull elements del patrimoni immaterial com l’Ou com balla, la presència d’entremesos festius com els gegantons del Pi, una col·lecció de figures de plom per jugar a la processó i una taula policromada d’autor desconegut on apareix representat el seguici processional de l’any 1793.

En l’espai “La peça convidada” s’exposaran al llarg de l’any objectes o documents que complementen els continguts de l’exposició, sobre les festes del Corpus en altres indrets o singularitats d’aquesta solemnitat. Les primeres peces convidades procedeixen del Fons Amades de la Direcció General de Cultura Popular i posen en valor la literatura de canya i cordill.