Anunciació. Atribuïda a Jordi de Déu. Final del segle XIV. Catedral de Barcelona

La mostra commemora els 800 anys de la creació del primer pessebre vivent per sant Francesc (Asís 1181 – 1226) durant la nit de Nadal de 1123. Aquest esdeveniment, que va tenir lloc a Greccio, Itàlia, dona pas a la tradició de la creació dels pessebres, una de les tradicions catòliques més esteses i arrelades fins als nostres dies.

L’exposició, que acull el Museu Diocesà de Barcelona i la Catedral de Barcelona, s’articula al voltant de la fecunda representació al llarg dels darrers segles de la Sagrada Família així com del conjunt de personatges i del que passa al voltant del naixement de Déu fet home. A més, una selecció d’obres sobre sant Francesc reflecteix l’interès que aquest sant desperta en la creació plàstica des de l’època medieval.

Destaca l’obra alguns dels pintors més importants del Renaixement com Pedro Berruguete o Gerard de Saint Jean, així com del Barroc, entre ells Alonso Cano, Bartolomé Esteban Murillo, Luca Giordano, Antoni Viladomat, Juan Carreño de Miranda, Vicente Carducho, Francisco Bayeu o Francisco Herrera el Viejo. En escultura, es mostra per primera vegada l’Anunciació del segle XIV conformada per dues escultures concebudes per adornar l’escala d’accés al púlpit del cor de la Catedral i l’atribució que oscil·la entre Jordi Joan o Pere Ça Anglada. També destaca el nen Jesús de Ramon Amadeu del segle XIX de grans dimensions que durant molt de temps es va ubicar a l’altar major de la Catedral.

La selecció dels olis, les escultures i els relleus pertanyen al Museu de Montserrat, als fons del Museu Diocesà, així com al patrimoni de la Catedral de Barcelona i l’Església del Pi. També s’hi suma un conjunt d’obres de col·leccions privades com la Col·lecció Rivero – Bodegas Tradición. El conjunt es completa amb un pessebre a la planta baixa del Museu Diocesà com a homenatge a l’enorme tradició pessebrística a Catalunya, en diàleg amb les pintures de l’absis de Polinyà del 1122, especialment il·luminades per destacar l’escena de la Nativitat, en aquest conjunt romànic del segle XII, protagonista d’aquesta part del museu.